2022 10: Frankrijk, de Loire.
Fietsen langs de Loire.

Op 1 oktober vertrekken we om 7.00 uur `s-morgens naar Briare. We verbleven de eerste 2 nachtjes op: Camping municipal des Combles.
We zaten direct aan de Loire. Een prachtig plekje, met een prachtige zonsondergang.
Sanitair met kleine hokjes, wat oud, maar werkte prima.

Meer direct rondom de camping:

Ons doel was, natuurlijk naast even een weekje weg, het fietsen langs de Loire en het bezoeken/bekijken van kastelen.
Het stikt hier van de kastelen, maar soms nog kleiner dan het bekende Chateau Meiland. Een overzichtskaartje hieronder (is nog niet af)

Maar we starten in Briare, daar is ook een chateau, maar ook vanwege iets heel bijzonders: Een kanaalbrug van 662 meter dwars over de Loire.

Wie komt er op dit idee? Nou de Loire heeft een enorm wisselende waterhoogte en bleek niet betrouwbaar voor de scheepvaart. Al in 1822 werd gestart met de bouw van een kanaal langs de Loire. Er werden al 2 van deze bruggen gebouwd, maar de lengte van 662 meter was te groot. Tot meneer Eifel, ook bekend van een toren, de oplossing bedacht. In 1890 begonnen ze aan de bouw. Het is een indrukwekkend bouwwerk.
Op enkele foto`s kun je mooi zien hoe hoog het kanaal boven de huizen staat. Het kanaal loopt ca. 15 meter boven de Loire.

Tijdens dit fietstochtje kijken we ook nog even naar het kasteel van Briare, maar dat is echt geen foto waard. Wel nog even een mozaïek, want dat vinden ze hier mooi.

Ons fietstochtje ging nu verder naar Gien. Natuurlijk moeten we er een rondje van maken. Maar we gebruiken natuurlijk wel de hulp van de Franse website van diverse fietsroutes:

Wij wilde echter graag al meteen direct langs de Loire fietsen. Ging eerste stukje goed, maar na een paar kilometer zaten we op een zandpaadje in de natte klei te glibberen. Dat leverde helaas een val op voor Lia. Dus weer opgekrabbeld en snel terug, weg van de Loire, maar goed op weg of een asfaltweg.
Even trappen en we waren snel in Gien waarbij deze mooie brug snel opviel.

Hier was het kasteel een stuk mooier, toegewijd aan de jacht.

En dan nog even wat wazig (motregen) uitzicht vanaf de omgeving van het chateau.

Foto vanaf de overkant van de Loire

En dan weer terug naar de camping om de volgende dag verder te gaan naar Château de la Bussiere.

Een mooi kasteel met een tuin erbij.

We kiezen om te verkassen naar een Nederlandse SVR camping Bois Girault. Hier wordt elke dag om half 6 een borreltje gedronken achter de stal. Alles kan hier, bijna alles mag. De geitjes, de paarden en de ezel lopen gewoon tussen de campers en caravans door. De geitjes sprongen zelfs even de camper binnen toen Lia ze brood wou voeren.
Verder ziet het er hier een beetje rommelig uit, maar de sfeer is prima.

De volgende ochtend leverde weer een prachtige foto op, op de camping. Volop mist, maar wel mooi. Het was wel koud, ondanks het beloofde mooie weer. In bed kon het extra wollen deken het wel doen, niet bij? buiten hangt een wolkendeken.

Ja wat fris, dus maar actief worden. Gisteren het bezoek aan het kasteel vandaag dus weer weer tijd voor een fietstochtje. Nou ja, een hele tocht. Eerst met de camper naar een dorpje net buiten Gien en vandaar fietsen naar Sully-sur-Loire, langs de mooie Loire.

Onderweg nog even langs de kern-centrale.

Hier waren we eerder, bij dat mooie kasteel.

Vorige keer toen we terug kwamen uit Spanje, nu met de fiets om op een bankje voor het kasteel lekkere kaas en stokbrood te eten.

Tot slot nog even en een bijzondere brug, een spoorbrug.

Bouw is gestart in 1888. Na 10 jaar voorbereiding. Maar ja, de brug in totaal dan ook 1832 meter lang. Het metalen gedeelte over de Loire is 361 meter lang, het gedeelte over het dal heeft maar liefst 96 bogen. Wat een klus.
Maar wel bijzonder om te zien.

De uitstapjes in de omgeving die we hadden voorbereid waren allemaal gesloten. Dan maar verder naar Orleans. Dat bleek wel open te zijn, maar de 2 campings niet, wel een camperplek. Deze slagboom werkte nu wel eens direct. Tot grote verassing voor ons. De Duitser die na ons kwam had wel een heel gevecht met het ding, maar uiteindelijk kon ik hem binnen helpen. Het Nederlands echtpaar na hem, kreeg geen kaartje. Uiteindelijk zijn ze met de code van de Duitse meneer naar binnen gegaan.
Het heet hier: Aire de camping-cars La Chapelle-Saint-Mesmin.
Kost 6 euro, maar met stroom erbij. De ligging is perfect, net aan de Loire met een veilig fietspad tot vrijwel direct het historisch centrum. Nou ja, historisch? We zagen Jeanne d`Arc op haar paard, het huis van de dame en wel een erg grote kathedraal, zeer imposant.
Wel een mooi centrum, maar toch trok het ons niet zo. We waren vrij snel al weer terug, en hoorde hetzelfde later van andere Nederlanders dat zij ook snel het centrum hadden gezien.
Hier kun je kijken naar de foto’s.

Opvallend is wel dat nu nog steeds de hele stad vol hangt met vlaggen van Oekraïne.

En dan komt al de laatste dag van de tocht langs de Loire, deel 1.
We gaan eerst nog langs de Loire naar het wessten, maar later ook al een klein stukje naar het noorden. Doel: Chateau-jacht. Het stikt hier van die dingen, dus maar een stelletje in de routeplanner gezet.
De eerste is: Chateau Mueng.
Midden in het stadje, was wel te bezichtigen, maar alleen met gidsen.
Wij liepen er even omheen en maakte een paar foto’s:

En dan: Chateau de Beaugency.

Hier was een camperplekje vlakbij in de buurt. Klein stukje lopen.
Het kasteel was een soort blokkendoos en dan als ruïne.

Ik geef het eerlijk toe, de brug en de Loire waren veel mooier.

Onderweg naar het volgende kasteel kwamen we nog een ander soort bouwwerk tegen.

Deze molen stond vlakbij het chateau van Talcy. Deze gingen we uitgebreid bezoeken.

Alle kamers waren mooi ingericht. Het kasteel heeft vroeger veel bekende / belangrijke bezoekers gehad. Foto’s van het binnenwerk, opvallend veel doeken zijn er te zien.

Buiten was o.a. een duiventoren te zien. De duiven werden gebruikt om berichten te versturen. Voor berichten: De DHL van nu bestond nog niet, wel de andere DHL (Duiven, heel langzaam).
In de duiventoren zaten maar liefst 1200 duiven, te wachten om een berichtje aan hun pootje te krijgen en weg te kunnen brengen.

En nog even een wijnpers

En als de razende bliksem weer verder naar het volgende kassteel. Dat is een ruine. Chateau de Vendome.
Stamt al uit ca. 1025. Gelegen op een mooie hoge plek boven het stadje. Heel bijzonder.

En daarna verder nog even langs Chateau du Chateaudun.
Dit kasteel moet ook erg mooi zijn, maar we waren te laat voor een bezoek. Het is ingebouwd in de stad en aan de buitenkant is weinig te zien.

Wie weet, een volgende keer, dan zouden we ook het plaatsjes Blois moeten bezoeken, want daar hebben we ook mooie dingen van gehoord.

We besluiten om nog verder naar het noorden te rijden, het is pas laat in de middag, en als we eerder thuis zijn is dat ook prettig om het familieweekend rustiger voor te kunnen bereiden. We gaan verder naar Chartres en nemen daar een MacDonalds. Das lang geleden.
Tom-Tom deed even vreemd. We hadden een route ruim buiten Parijs om, maar, wellicht door files, stuurde hij ons ineens binnen in de drukke regio van Parijs. We zaten net boven Versailles en hij gaf recht het centrum aan. Dat kan niet, want onze stinkdiesel mag daar niet komen.
Terug dus, gewoon de andere kant op. Een camperplek in Beauvais ingegeven. Het viel ons op dat er veel benzinestations met 999,99 en 000,00 als prijs stonden vermeld, elders stonden lange files voor de pompen. Even later hoorde we van de stakingen bij de raffinaderijen en de brandstof problemen. We dachten dat het alleen in de regio Parijs was, hadden er ook nog niets van gehoord of gezien in Frankrijk. Maar toen we eenmaal op de prima camperplek in Beauvais aangekomen waren kwamen we er achter dat het in heel Frankrijk een probleem werd.
Er zat nog een kwart in de tank. Met rustig rijden zouden we dan nog 200 km maximaal kunnen halen. De eerste pomp in België was nog ca. 180-190 km van ons vandaan. Dat sliep niet lekker. Dus ’s morgens maar alle benzinepompen van Beauvais die de Tom-Tom aangaf ingevoerd in de route. De tweede had een rij auto’s als file al op de weg staan. Wij sloten aan. Na een half uurtje wachten mochten we voor 50 Euro diesel in de tank gooien. Pfff, wel een opluchting, wij waren gered. De fransen mochten overigens maar 30 euro in hun tank doen.
Terug naar huis dus. Via Antwerpen gaf de route aan. Flinke files in het verschiet op deze vrijdag, met werkzaamheden bij Antwerpen. We reden uiteindelijk niet via Breda, maar dwars door Vlaanderenland om via Eindhoven thuis te komen. Thuis in ons eigen chateautje.