2021 07: Rondje NL
De 12 provincies in 10 dagen.

Een race door NL met ook nog wat ”time to relax”.

Op 23 juli vertrokken wij uit ons Brabantse Oirschot. (provincie 1)
Ons eerste doel was Otterlo, de hoge Veluwe in Gelderland (provincie 2)
Onze camping: Erfgoed de Lindehof. (www.erfgoeddelindehof.nl)

Foto’s van deze prachtige camping:

Een mooie natuurcamping vlak bij de ingang van het Park: de hoge Veluwe.
2 nachtjes verbleven we hier. Eerste nacht om even bij te komen, en tweede dag om het park te bezoeken.

Het park heeft 3 ingangen. Via een dagpas kun je er overal in en uit, de hele dag lang. In de ochtend hebben we een uitgebreide fietstocht gemaakt het hele park rond. Meteen wat plekjes opgeslagen om ’s avonds nog een terug te kijken als het grof wild weer in actie komt.
Tijdens de avondtocht wou ik de snelle weg fietsen. Was een goed idee, jammer alleen dat we daarom ca. 800 meter door het mulle zand moesten klossen met de fiets in de hand. Maar al het geploeter was de moeite waard: 8 Edelherten en schattig onderweg: Pa en Ma wild zwijn met ukkie erbij.
De edelherten konden we in beeld brengen, maar de zwijntjes vonden een foto niet fijntjes.

We hebben ook nog een filmpje gemaakt. Dan bewegen ze!!

Ja, en dan Overijssel (3) Waar moeten we naar toe. Deventer al een bezocht, een lange reis voor vandaag. Ach, we reden op de snelweg langs Zwolle.

Voor Drenthe (4) hebben we Ruinderwold gekozen. We reden er toch langs en het is een wereldberoemd dorp geworden. Wij zijn er nou ook geweest.

En toen verder naar het Lauwersmeer.
Hier hadden we een camperplek bij een haventje.
Op zich prima plekje, wel weinig sanitair en de omgeving was echt niet veel.
Wel even een rondje fietsen, en een enkel fotootje leverde het op.

Natuurlijk kun je vanaf hier naar Schiermonnikoog, het Lauwersmeer bezoeken, natuur bekijken, gaan zwemmen.
Maar wij zochten naar: ”De Dark Side”.

Maar helaas, het werd al vroeger dan de bedoeling donker. Nou ja, donkere wolken trokken zich samen. De sterren werden vervangen door bliksemflitsen.
Niet wat we hadden bedoeld. Helaas. Maar na 1 nachtje was het hier genoeg. Wel meteen 2 provincies: Friesland (5) en Groningen (6) komen hier te samen.

Toen naar de Flevopolder (7) en de dijk Lelystad - Enkhuizen in Noord-Holland (8). Meteen in begin gestopt de de poepende denker.

Bij de poepert hebben we een lekkerbekkie in ons eigen bekkie gestopt.
Halfweg nog even gestopt en in het IJsselmeer geplonsd.
Eerst nat geworden van het IJsselmeer, na het afdrogen bijna van de regen.

Daarna gingen we naar Egmond aan Zee. (Noord-Holland)
SVR Camping de Tuintjes.
Lekker bij de boer, alles prima op zijn ”janboerenfluitjes”.
Hier even bijkomen van al die vele kilometers. We zitten al ruim over de 500.

Ja, het kasteel van Egmond, of wat er nog van over is.
De bouw is begonnen in 1129. Das oud. In brand gestoken, en noem maar op. Begin 1500 moet het in volle glorie zijn geweest.
In 1573 werd het in brand gestoken zodat de Spanjaarden (80-jarige oorlog) het zeker niet zouden kunnen gebruiken.
In 1798, na weer een restauratie, werd het kasteel voor de sloop verkocht. Alleen het onderste stuk bleef over.
Pas rond 1930 werd het weer teruggevonden in het moeras van Egmond. Deze resten zien we nu nog op de foto. Hieronder een tekening van 1638 van het kasteel. Bron Wikipedia.

Na het bekijken van deze restanten gingen we naar zee.
Na een wandeling langs de zee, gingen we via de duinen terug.

Voor de duinen hadden we achteraf voor moeten betalen, maar dan hadden we de route andersom moeten lopen.
Het was een mooie wandeling en leverde in elk geval een aantal mooie plaatjes op.

Ja, hier boven, geen kneusje, maar een kneu. Mannetje en vrouwtje.
Zie je niet vaak, staat op de rode lijst.

Schaatsen doe je op het water, maar dan moet er ijs op liggen. Deze schaatsenrijder kan het ook zonder ijs.

Ja, en toen weer naar de mini-camping. Net op tijd, begint ineens te regen. Wij even uitrusten, wat eten, en na regen kwam zonneschijn.
Hup, weer de fiets op en naar het strand, lekker aan het strand liggen en genieten van de bijzonder sterke golfslag in zee.

De volgende dag gaan we weer verder. Even snel door Utrecht. Kasteeltje bezoeken.

Haarzuilen, kasteel de Haar. (Utrecht 9)

Op naar Gouda (Zuid-Halland 10). De stad van kaas, stroopwafels en kaarsen en de Glas in lood-ramen van de St. Jans kerk.
We parkeerden op de parkeerplaats Klein Amerika. Speciale parkeerplek met speciale ruimte voor campers.

Ja, een kroketje uit de muur dat kennen we wel. Maar een Gouda mix uit de muur is toch iets anders. Diverse keuzes uit stroopwafels en kaas kun je hier uit de muur trekken. Maar goed, wij als Brabanders kochten in Gouda Friese Nagelkaas. Logisch toch?

Even verderop kwamen we aan bij de St. Janskerk. Deze kerk is bekend vanwege zijn glas-in-lood ramen. Ik (Victor) ben hier ooit eerder geweest. Toen stonden op diverse plekken in de kerk verrekijkers opgesteld op statieven. Helaas nu niet meer, maar ik kreeg een losse van de receptie. Zelf hadden de vrijwilligers die wij spraken nog nooit met een verrekijker naar de ramen gekeken. Wat jammer voor hen. Deze ramen zijn echt uniek. De details zijn onvoorstelbaar mooi, ook de lichtinval, alleen te zien met een verrekijker. Als je het ooit bezoekt, neem een goede verrekijker mee.
50% van de Nederlandse 16e-eeuwse glas in loodramen bevinden zich in deze kerk. In 1939 heeft prins Bernard ervoor gezorgd dat met het oog op de tweede wereldoorlog alle ramen opgeslagen werden in een bunker. Elke raam is bijzonder. Het zijn er 64.
Een paar foto’s via Wikipedia.

Bovenstaande is gebaseerd op het bijbelboek Judith. Klik om te vergroten. Gemaakt in 1571.

En door naar Veere in Zeeland (11).
Hier gingen we naar Minicamping van Sparretak.
Op de weg tussen Vrouwepolder en Veere.
Een bijzondere camping. Onze buurman zat in een back-to-the-60’s busje, omgebouwd tot camper. Die hield er vreemde gedragingen op na. Overdag zag je hem niet, ’s nachts keken we vanuit ons bed direct in zijn verlichte busje. Daar zagen we rare schaduwen. Verder was het erg nat op de camping. Wel met een haasje op de wei.

We maakten een lange fietstocht door Walcheren, gestart in Veere. Opvallend veel wind tegen, maar we maakten gewoon onze accu leeg.
Was toch best een leuke fietstocht. Nog even bij het Veerse meer aan het strand gelegen, vooral op zoek naar een plaatsje met minder wind.

Tot slot zouden we nog naar Liesbeth en Ge gaan in Zuid-Limburg.
Maar het werd weer een avond camping zoeken. We kwamen uiteindelijk terecht op camping Oosterberg in Epen.
Een camping met een dikke tien, super relaxed. En sanitair perfect!

We bezochten natuurlijk Ge en Liesbeth. En gingen gezellig uit eten in Mechelen. Het was een gezellige middag en avond.
De volgende dag nog een mooie wandeling gemaakt bij de camping.
En weer terug naar Oirschot (Brabant 12).